Friday, December 14, 2012

We Will Not Go Down


We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight


Saat ini, dunia sedang menyaksikan sebuah 'persembahan' keberanian sekelompok manusia yang secara kasarnya ia dilihat sebagai sekelompok yang kecil & lemah. Namun, mereka telah membuktikan kepada seisi dunia ini mereka akan gagah mempertahankan tanah yang diberkati itu sehingga hembusan nyawa yang terakhir sehingga pihak lawan yang dilihat perkasa itu pun hakikatnya takut gerun dengan mujahid-mujahid Palestin ini. sesungguhnya, tanah & penghuni Palestin ini disebut khas di dalam surah Al-Israa sebagai penghormatan khas kepada mereka. 


"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di PALESTIN), yang Kami BERKATI SEKELILINGNYA, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"
Al Israa' | 1

"Dan Kami menyatakan kepada Bani Israel dalam kitab itu : 'Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakkan di bumi (di PALESTIN) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau' "
Al Israa | 4

"Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan itu) Kami datangkan kepada kamu HAMBA-HAMBA KAMI yang KUAT DAN GAGAH dan amat ganas seranggannya lalu mereka seranganya lalu mereka lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh & membinasakan kamu) dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku"
 Al Israa | 5

Tiga ayat di atas ini sememangnya membangunkan saya mengenai isu Palestin ini. Semua yang berlaku hari ini di bumi istimewa itu ada hikmah yang cukup besar di sebaliknya. Musuh Islam sebolehnya, mahu melenyapkan tanah Palestin dari peta dunia tetapi semakin mereka cuba melenyapkan dan melemahkan penduduk Palestin tetapi hakikatnya nama Palestin semakin popular & disebut-sebut oleh penduduk dunia dan para penduduknya semakin hari semakin kuat dan digeruni oleh musuh-musuh Islam. bumi Palestin yang pada fizikalnya pemandangan di penuhi dengan bangunan-bangunan runtuh, tanah-tanah gersang, darah-darah para Syuhada yang membasahi bumi Gaza itu. namun, sebenarnya bumi itu sangat-sangat harum dengan roh-roh para Mujahid & Syuhada yang wangi bertebaran. bumi itu indah kerana selalu diziarah para malaikat yang menjadi saksi kepada pengorbanan mereka. pengorbanan mereka demi mempertahankan agama Islam dan bumi Palestin mewakili umat Islam di seluruh dunia. 

Antara perkara yang membuat saya amat-amat tersentuh semasa mendengar perkongsian Afdholin Shauki (Gaza : Apa Cerita?) yang apabila mereka ke Gaza dan bertanya kepada pemimpin HAMAS, bolehkah 'kami' tinggal di Palestin. jawab mereka "dipersilakan, tinggallah di sini, kamu tidak perlukan kerakyatan kerana Palestin ini adalah milik kamu juga". Allahuakbar. terkedu sebentar. Tiga tempat yang amat-amat saya rindui walau saya tidak pernah pun ke sana iaitu Mekah, Madinah & Palestin. entah kenapa saya rasa sangat-sangat belonging dengan tempat-tempat ini. Saya dapat rasa yang Palestin ini juga negara saya, penduduk di sana adalah keluarga saya, adik-adik saya, kakak-kakak saya, abang-abang saya, ayah ibu saya. 

Maka, setelah apa yang telah kita tengok di media masa... saya soalkan pada diri saya, apa pula bahagian tanggungjawab saya dalam perjuangan ini? bagaimana untuk saya menjadi sebahagian umat Islam yang memenangkan Islam yang pasti menang ini? dengan syukurnya, hampir dua tahun lebih saya memboikot mc donalds walaupun pada awalnya ada sesekali hampir tergugat namun saya fikirkan darah-darah yang mengalir di bumi Palestin itu hasil dari tembakan peluru yang dibiayai salah satunya oleh restoran ini, saya kuatkan semangat untuk tidak akan sesekali menjejakkan kaki ke dalamnya.Alhamdulillah. mari, kita terus peduli tentang perkembangan yang berlaku di sana, mari menyokong mereka dengan kewangan kita semampu yang mungkin. tolong jangan anggap atau katakan ini adalah derma kerana ia sudah menjadi peranan dan tanggungjawab kita di dalam misi membebaskan Palestin ini.

Alhamdulillah saya bersama sahabat-sahabat saya Farhana, Azura & Atiq berpeluang ke program Free Gaza, Save Syria yang diadakan di Stadium Melawati pada 20 Muharam 1434 dianjurkan oleh Muslim Care Malaysia. kami sebenarnya, tak pernah pergi ke tempat-tempat macam ni. so, bila kami sampai ke sana, kami dapat rasakan atmosphere yang sangat-sangat berbeza. semangat kami lebih memucak bila turut bersama kami is Syrians & Palestinians. serius rasa macam bukan kat Malaysia. mereka juga turut menjual kuih-kuih tradisi mereka dan berkongsi budaya dengan kami. takbir memenuhi ruang, doa-doa kami panjatkan khas untuk keluarga kami di Palestin & Syria. yang paling best ialah perkongsian wakil kerajaan HAMAS, Ahmad Ayesh Al Najjar dan K
etua Kesatuan Ulama' Syam, Sheikh Dr Muhammad Ali As Sobuni. antara part yang paling best ialah doa qunut nazilah, ucapan-ucapan semangat penuh inspirasi & persembahan membangun jiwa dari Mu'adz dan kumpulan New Rebornz




bergambar bersama Ahmad Ayesh Al Najjar 
Semoga usaha-usaha ini menjadi saksi kami di hadapan Allah nanti, amin. jom, teruskan menyokong, memboikot produk Israel & membantu Palestin, Syria, Rohingya & saudara-saudara Islam kita. keep dua :)



No comments: