Friday, March 16, 2012

Saya, Skancil & Saman

jumuah mubarak :)

wah, sebelum keluar until tonight sempat lagi nih. kali ni isu agak suam-suam panas nak diutarakan. alhamdulillah almost 5 years menapak di UiTM Puncak Perdana dengan penuh gigihnya tanpa berkenalan dengan maksud jemu mahupun cemuih. saya salah seorang pelajar yang membawa kenderaan sendiri ke kampus dek kerana saya ni jenis orang yang ke hulu ke hilir merentasi bukit bukau, highway, tol, banjir kilat dan sebagainya. lagi pula bidang yang saya ceburi ni memaksa saya untuk aktif ke sana kemari & berkejaran dengan masa. agak tiada masa untuk menunggu bas rapid & menukar bas berkali-kali sebelum sampai ke destinasi. alhamdulillah for this favors.

so, antara hobi saya ialah mengumpul saman-saman MBSA. [sape suh buat salah, patot la kena saman pun. ape ko ingat dia saman saje2 kah?] oh tedhak, buat apa saya nak buat sesuatu yang salah sedangkan saya sedia maklum itu sememangnya salah? tak berapa cerdikkah saya?al kesah, kami tidak dibenarkan sama sekali meletakkan kenderaan di dalam kawasan kolej [fakulti tu sah2 la untuk lecturers & staff] dan diminta untuk meletakkan kenderaan di tempat lain.kalau tak kena clamp & dapat surat chenta dari pihak berwajib. so, mereka memberi option sebuah kawasan lapang di sebuah blok dan jaraknya agak jauh dari tempat kuliah. kalau jalan kaki maybe take time dalam 10-15 minit [dalam anggaran saya]

maka, ramailah student2 berkereta ni park kereta di luar pagar kolej dan situasi di mana apabila menuju ke kereta terdapat sehelai kertas putih di viper adalah perkara biasa & normal. sape yang tak mengalami situasi tu pula dianggap tak normal dan paranormal. heh ^__^ v . ya, betul sekali sangkaan anda, kertas putih merupakan surat cinta kaseh saman daripada MBSA with love. ya, pihak mereka sudah sedia maklum situasi kami sebab isu ini dah sangat lama sejak saya berada di semester 1 diploma lagi (2007) barangkali pihak mereka pernah kawtim dengan pihak pengurusan kolej, namun masih menyaman apa sahaja jenis kenderaan di luar itu even jentera kereta hang tu skyline sekali pun. saya tak pernah salahkan staff MBSA yg datang menyaman kerana itu tugasan mereka malah kereta skancil saya pernah hampir disaman lalu saya sempat sampai di tempat kejadian, staff MBSA membatalkan saman yang masih belum dikeluarkan dan meminta saya mengalihkan kenderaan saya itu. [jazakumullahu khoir kpd brader tu]

bagaimana dengan pihak pengurusan atasan? ya mungkin mereka punyai alasan konkrit kenapa isu kenderaan masih berlarutan sampai sekarang. saman is all about duit... sudahlah kami kos sara hidup yang tinggi & kami tak berniat utk menyalurkan duit PTPTN kami kepada benda2 yang macam ni. ya, benar kami ada beli benda yang merepek dengan duit PTPTN tu tapi kalau saman yang berulang-ulang kali macam ni... rasa duit 'disedekahkan' macam tu je. saya bukan mahu tunjuk pandai, mengkritik atau apa sahaja berbaur negatif terhadap mana-mana pihak tapi kenyataan nya macam tu lah. saya & rakan-rakan yg berkereta lain sedang 'giat' mengumpul kertas2 saman di dalam dashboard kereta kami dek kerana duit masih banyak untuk digunakan ke saluran lain nak-nak the making of thesis ni.

kenangan disaman oleh MBSA ini antara kenangan yang sukar untuk saya lupakan sepanjang di UiTM ini. bila saya memandu kereta yang lebih canggih daripada skancil saya ini (insha Allah) saya akan ingat saat-saat kenangan ini...

p/s : nak g ikea cari frame sambil makan meatballs & karipap kat level bawah tu



No comments: