Thursday, March 8, 2012

Nikmat Mengusik Jiwa

assalamualaikum... apa khabar iman kita hari ini ? :)

cepat je masa ini berlalu. hari demi hari bermula dengan bangun pagi, alih-alih dah malam. betul la firman Allah iaitu "sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian" dan ya... "kecuali kepada orang-orang yang berpesan kepada kebenaran". alhamdulillah, perjalanan saya di UiTM dah hampir menjangkau 5 tahun dan sekarang saya di tahun ke dua semester ke 4. alhamdulillah sepanjang cuti semester lepas, sekali lagi Allah bagi peluang untuk saya bersama-sama keluarga Dzul Iman dan kali ni di Dzul Iman D'Kayangan sec 13 shah alam. pengalaman sebulan ibarat sesaat tu banyak mengajar saya untuk lebih memahami hidup ini. antara benda penting yang saya belajar di sana adalah bagaimana untuk bersahabat...oh, mereka boleh menerima diri ku yang serba kelemahan ini.

mereka seakan menerima perangai saya yang kadang kala terkeluar perangai lama.huh, sungguh menakutkan. hijrah sikap ini antara yang paling sukar yang mana saya memerlukan shaping process yang agak lama. Adila, Ikma, Fara, Ain, Ita & Nurul yang Allah beri untuk menceriakan hari-hari saya even setiap hari perlu berhadapan dengan bermacam-macam kerenah anak-anak.ya sangat mencabar kesabaran namun alhamdulillah dengan sokongan diorang semua saya kembali senyum.mana tak nya, awal-awal pagi dah ada yang duk menyakat sesama sendiri...maka berderai lah gelak tawa kami semua. bila berhadapan dengan kerja sepanjang hari sesama kami seakan memahami situasi dan perasaan masing-masing. diorang memang tak berkira kalau pasal kerja ni.



hari terakhir meninggalkan mereka semua seakan mahu tertumpah derai air mata ini tapi saya kuatkan juga dengan harapan insha Allah saya akan kembali lagi bersama mereka walau hakikatnya ada antara kami yang dah sambung belajar. hati ini, Allah sahaja yang tahu bertapa sedihnya meninggalkan 'dunia' yang saya cintai itu. 'dunia' di mana saya dapat mencari diri saya yang hilang...bermula pagi sehinggalah letak kepala mahu lenakan diri di malam hari sering diingatkan tentang kebaikan. diingatkan mengenai tanggungjawab sebagai khalifah Allah.benarlah kata-kata Maher Zain "you must surrounding with good people". itu tak termasuk lagi dengan usrah segala tu...oh benar, bulatan itu sungguh mengembirakan.setiap hari melihat keajaiban semesta di sekeliling saya...oh, sungguh menakjubkan!

pastinya segalanya ini dari Allah Tuhan saya dan kamu yang Maha Penyayang, Maha Memahami, Maha Kaya dan Maha Best! Allah faham apa yang saya perlukan...Allah tahu hati dan perasaan saya...Allah tahu bagaimana untuk mengembirakan saya. Allah tahu segalanya tentang saya even ada perkara tentang saya yang saya sendiri tak fahaminya.


Melihat sinar pagi menyapa kaki langit di ufuk timur
Menari-menari di celahan dahan dedaun pohon itu
Deraian merdu zikir seisi alam memuji yang Maha Pencipta
Angin menyapa seakan berbahasa dengan semesta dunia

Melihat kasih yang melimpah ruah sang ibu ayah
Peluk cium buat khalifah kecil itu
Telatah yang mengusik jiwa
Terkadang kembali ke relung masa kecil dahulu

Wajah-wajah suci itu bertelatah gembira
Tanpa terlintas sedikitpun masalah dunia
Khalifah kecil itu berbahagia dengan sekelilingnya
Gaya mereka mendamaikan adakalannya mengharukan

Benarlah Allah Maha Pengasih
Memberi nikmat kepada hambaNya
Tidak ada hamba yang tersisih
Daripada menghirup nikmat yang tiada tandingnya


No comments: