Friday, January 21, 2011

Hadis-hadis Pilihan vol 3 : Talbinah

Peace be upon you guys!


Untuk volume ke 3 ini, aku nak share ngan korang makanan sunnah yang dianjurkan oleh kekasih Allah tercinta Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam iaitu talbinah. Sebelum ni aku tak tau pun apakah itu talbinah, pastu bila HPA keluarkan produk minuman yang namanya Talbinah barulah aku tau ni sunnah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam. Bila aku baca & fahami hadis kat bawah ni plak talbinah ni insha Allah berkesan untuk mereducekan mood sedih & kedukaan.itulah yang aku rasai 2,3 menjak ni...selain berdoa, aku kena minum talbinah la ni.ok, cekidaud 2 hadis kat bawah ni :

Dari Saidatina ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha yang menceritakan bahawa jika ada kematian dari ahli keluarganya di mana semua kaum wanita berkumpul, bila mereka bertebaran kecuali ahli keluarganya dan orang-orang tertentu sahaja yang masih tinggal, beliau akan menyuruh diambil seperiuk talbinah dan dimasak, kemudian dibuat tsarid (roti) dan dituangkan talbinah ke atasnya. Ia berkata “Ak telah dengar Rasulullah sallallhu ‘alaihi wasallam bersabda “Talbinah menteteramkan hati orang sakit dan menghilangkan sebahagian kedukaan”. Adalah ‘Aisyah beliau akan menyuruh dibuatkan albinah jika ada orang sakit dan orang yang bersedih kerana kematian/kecelakaan”. (Soheh al-Bukhari, kitab al-At’imah)


Dari ‘Urwah rahimullah menceritakan; Sadatina ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha menyuruh agar diberikan Talbinah (kepada orang sakit atau sedang kesedihan). Ia berkata; Talbinah ituadalah makanan yang tidak disukai, namun memberi manfaat. (Soheh al-Bukhari, kitab al-Thib)

Ulasan :

1. Talbinah ialah sup atau bubur yang dibuat dengan gandum atau tepung. Kdang-kadang dicampur ke dalamnya madu. Dipanggil dengan Talbinah kerana ia menyerupai susu pada warnanya yang putih dan keadaannya yang cair. (Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi)

Kuliah Thibbun Nabawi 1 yang diadakan di HPA International Center pada 21 Nov 2010

rasa Talbinah keluaran HPA ni memang best dan mengenyangkan.rasa dia ala2 holik gitu tapi lagi best dr holik.harga dia aku lupa,nnti aku cek balik.ok, babai! assalamualaikum :)




No comments: