Saturday, December 11, 2010

Biarkan Aku!

Mereka kata kau akan sayu di daerah itu,
jawab aku selalu bersama Tuhan ku,
Ku pasrah pada Nya...sehening tiupan salju,
Kerna Nya aku rasa jitu dan mampu,
Melebihi manusia beribu.

Daerah ini daerah tenang,
Sekalipun nada yang kata usang,
Daerah ini daerah damai,
Sekalipun sukar untuk sampai,
Daerah ini daerah merdeka,
Sekalipun ada yang memeranginya,
Biarkan saja aku di daerah ini.

Kata mereka daerah mu itu jauh,
Jawab ku pada Tuhan aku bersama Mu,
Yang jauh itu jiwa yang mungkir,
Pada ku daerah ini aman hampir,
Kata mereka daerah kau itu sepi.
Jawab ku aku tak pernah sunyi dengan alunan murni,
Yang sepi itu jiwa yang inginkan pujian,
Pada ku cukuplah dengan irama keredhaan Tuhan.

Daerah ku ini daerah berpendirian,
Berpaksikan firman Tuhan,
Bukan hukum insan,
Bukan gema sorakkan,
Bukan riuh tepukan.

Daerah ini tak pernah peduli,
Apa kata abdi atau pembesar negeri,
Daerah ini berdasarkan Nabi,
Bagindalah mimpi bagindalah realiti.

Biarkan saja aku di daerah ini,
Sekali pun ada yang tak gemari,
Biarkan saja aku di daerah ini,
Sendiri membawa diri dan sanubari.

Biarkan saja aku di daerah ini,
Sekali pun ada yang tak gemari,
Biarkan saja aku di daerah ini,
Kerna aku mengerti ia amat suci dan abadi.

Di daerah ini...biarlah aku.


No comments: