Thursday, April 11, 2013

Saya Sayang Kamo!

Assalamualaikum.

"haih, pasni UiTM jadi UIA la, semua dah berhijrah pakai tudung..."
-Anonymous
.

kata-kata tu terus berdesup masuk dalam telinga saya takala saya melalui gazebo tu. ya, Alhamdulillah, sem ni melihatkan ramai gadis-gadis mulia yang sudah mengenakan hijab. syukur khas untuk Allah. namun, saya melihat fenomena ini dalam banyak sudut. mungkin good influence from surrounding, mungkin juga sokongan dari orang-orang tersayang dan mungkin juga kesedaran dalam diri sendiri tanpa siapa yang menyuruh. cuma apa yang saya perhatikan, ada di kalangan kita yang cuma berhijrah pada jilbabnya. akhlak, pergaulan & lain-lain masih lagi di takuk lama. bila keadaan memerlukan, jilbab itu akan ditanggalkan atas dasar tuntutan manusiawi. saya menerimanya dan berhusnuzhon yang mereka ini dalam proses untuk berubah. saya akui 100%  yang berubah ini bukan senang terutama untuk meninggalkan tabiat lama kita menukarnya kepada tabiat baru. dalam sekelip mata sahaja seseorang tu boleh sahaja memakai jilbab, niqab & lain-lain tetapi mujahadah yang besar untuk menjilbabkan hati. oleh kerana itulah, kenapa Rasulullah salallahu alaihi wasallam tekankan sangat soal hati ini. ops! bukan hati lever ya, tapi hati soul itu. baik seketul daging ini, maka baiklah keseluruhannya.

pastinya saya berpesan kepada mata saya yang paling hampir membaca tulisan ini. berhijrah dengan mengenakan tudung, berbaju lengan panjang and so on adalah langkah pertama yang sangat betul. betul dah tu... so, kena tahu hala tuju kita iaitu untuk mendapat redha Allah dan satu-satunya cara untuk mendapat redha Allah dengan mematuhi segala syariat yang telah ditetapkan. kena plan next kita nak buat apa. percayalah sahabat, semua ini DATANG DENGAN ILMU. tanpa ilmu, kita akan stuck tak tau nak buat apa untuk perbaiki diri selepas berhijab atau mula solat dan bila dah stuck, syaitan mula membisik yang "ala, ok la tu. at least ko dah pakai tudung" (contoh). maka, sebab itulah pergaulan kita masih tak jaga. bertepuk tampar, bercuit-cuit dengan lelaki/perempuan tu pun kita tak kesah sebab dah jadi kebiasaan kita sebelum berhijrah. saya suka guna teori ikut suka hati ni, "baik pegang anjing, at least boleh samak. kalau pegang bukan mahram? boleh samak?". solat pun acuh tak acuh. mungkin lebih utamakan make up daripada wudhuk, wallahu 'alam. tak pe, kan make up boleh taouch up lagi. lagi pula, yakinlah wajah akan tempak lebih jelita dengan wudhuk mu yang ikhlas & mengharap keampunan Allah itu.


maka, BERUSAHALAH MENCARI ILMU. tak salah untuk kembali study dan fahami rukun Islam. fahami asasnya dahulu, kembali kenali sifat-sifat Allah, hafal 1,2 nama-nama Allah selain Ar-Rahman Ar-Rahim. kenali nabi & rasul kita. kalau rasa berat, tahu sikit mengenai sirah Rasulullah salallahu alaihi wasallam at least perjalanan hidup baginda dari sebelum lahir, detik kelahiran zaman kanak-kanak, zaman remaja, zaman dewasa, zaman kerasulan sehinggalah wafatnya baginda. just tahu yang general dulu pun tak pe.

"hello cik idmalina, I mana tahu nak cari kat mana semua tu? I tak dek masa lah."

krik. krik. krik.

mulalah menukar sedikit demi sedikir world view kita. masa depan kita adalah Akhirat nan abadi. cuba perlahan-lahan tukar channel TV & Radio yang biasa kita dengar kepada yang lebih baik. tengok kat website ikim.fm apa slot-slot yang best. kat web tu pun ada yang audio recording yang lepas-lepas. boleh download. mula menonton rancangan di slot Raudhah tv9 dan channel al hijrah, stream online pun boleh. pilih yang santai-santai supaya kita tak cepat boring. geledah je kat YouTube tu, memang banyak pilih sajo! tukar bahan bacaan kita, untuk permulaan beli buku-buku yang ringan penyampaiannya seperti Majalah GenQ, Majalah Jom. slowly.



"pastu cik idmalina, kiranya I dah tak boleh layan retis2 yang I adore? borink la kalau ceng gituew!"

krik. krik. krik.

senyum. Allah Maha Pencipta pasti tahu fitrah kita. nak minat apa pun, dipersilakan dengan bahagianya. cuma, jangan terlalu berlebih-lebih contohnya sanggup tak tidur malam layan drama ke apa tapi tak sanggup untuk tahajud. biarlah berpada. saya buat analogi begini, saya umpamakan Islam tu seberti sebuah bungalow besar, yang mempunyai taman yang cantek. kita nak main kat taman tu, mainlah. tapi jangan lepasi pagar rumah bungalow itu. hey, saya peminat maher zain wal hindustang!

perubahan itu bukan sesimple membalikkan roti canai, ia memerlukan proses. andai kita meninggal dunia di dalam proses itu insya Allah, Allah menerima hasil usaha kita walau target kita tak tercapai. saya selalu ingat kata-kata ini 'Allah tak melihat di mana kita bermula, tapi Allah melihat di mana kita berakhir'. mari, kita saling sokong menyokong untuk kita kutip pahala sebagai mana kita excited kutip points dalam game yang kita main. mari kita 'tembak' syaitan sesungguhnya kita lastik burung dan hapuskan babi dalam game engri berd tu (hellow cik idmalina! game tu dah outdated hokay!).saya nak kawan dengan anda semua bukan setakat di dunia, tapi I ols nak jumpa you ols dengan qalbun salim (hati yang sejahtera) di akhirat kelak, sembang2 gelak sakan dalam sorga (tu pun kalau layak -_- ). sungguh saya menyayangi mu dan tidak mahu melihat kamu di dalam kegelapan. kita cuba usaha okey!

This worldly life has an end
And it's then real life begins
A world where we will live forever
This beautiful worldly life has an end
It's just a bridge that must be crossed
To a life that will go on forever
-M Fetullah Gulen.


1 comment:

InaAchik said...

terima kasih utk tulisan hebat ini sahabat... :)