Thursday, September 22, 2011

Cerita Anbiya' yg menyejukkan hati

so, this is second week of my third semester (year 2).aku memulakan sem kali ni dengan sedikit kelainan...aku masih ingat hari pertama aku ke fakulti, aku dapat rasa banyak mata yang memandang penampilan aku. aku x kesah, yang penting aku yakin aku berada dalam syariat yang betul. then, aku masuk ke satu kelas ni & subjek ni antara subject killer jugak la untuk this sem. lecturer yg conduct this class memang kenal aku since diploma lagi & dalam dia duk lecture tu dia 'kenakan' aku "idmalina tak tau la boleh ke tak pergi konsert wings kat IB kan..." dan seraya itu kedengaran hilai tawa satu kelas...waktu tu, Allah bagi kekuatan kepada aku untuk aku tersenyum dan dalam hati aku mengadu kepada Allah..."ya Allah, mereka sindir saya kan...".subhanallah waktu tu, aku seperti rasakan ada pujukan halus yang bisik di telinga aku ni, "sabarlah, ingat bagaimana baginda Rasulullah salallahu alaihi wasallam menyuapkan makanan kpd yahudi buta sedangkan yahudi buta itu terus berterusan memaki hamun baginda namun baginda tetap menghaluskan makanan & menyuapkan dengan lembut kepada yahudi buta di hujung kota itu" apalah nak dikisahkan dengan sepotong sindiran yang tak punyai apa-apa makna bagi aku itu ?

housemate aku, pada beberapa hari awal sem...aku lihat mereka mula membentangkan sejadah untuk solat dan 2 di antara mereka sempat berjemaah maghrib dengan aku. perasaan aku ketika itu, lebih2 bahagia daripada perasaan aku mendapat galaxy tab dulu. namun ia merudum dari hari ke hari...sikap mereka tetap kembali kepada yang asal.tidak mempedulikan Allah yang sedang meminjamkan udara yang disedut oleh hidung mereka yang hakikatnya milik Allah.aku seringkali mengkoreksi diri aku di mana punca kegagalan aku dalam membawa mereka ke jalan Allah ? pelbagai cara aku cuba...da'wah by speech, da'wah by action... aku tidak akan putus asa sampai aku didatangi dengan malaikat Izrail meminta roh aku untuk meninggalkan jasad ini.

kisah Nabi Nuh alaihi sallam yang berda'wah selama 950 tahun & hanya mengikuti da'wahnya x kurang dari 100 orang.apalah sangat kalau nak dibandingkan dengan aku ini ? tiada seorang pun Rasul & Nabi tidak dicerca dalam da'wah mereka...tiada seorang pun di antara mereka tidak ditentang hebat.mereka tidak pernah bersenang-senangan dalam proses da'wah mereka.aku teringat yang Allah pernah berfirman yang Allah tak melihat kepada hasilnya tetapi Allah melihat kepada prosesnya. Maha Suci Allah...

aku terharu bila brother Qayyum, abang aku di Khalifah Institute berkongsi firman Allah di dalam surah Al Maidah ayat 105 di wall facebook aku yang bermaksud :

 "wahai orang-orang yang beriman! jagalah dirimu (kerana) orang-orang yang sesat itu tidak akan membahayakan apabila kamu telah mendapat petunjuk.Hanya kepada Allah kamu semua akan kembali, kemudian Dia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan"

Sesunngguhnya firman-firman Allah di dalam buku suci Al Quran itu menyembuhkan aku...mengubat hati yang terluka ini...memujuk perasaan yang kecewa ini. sesungguhhnya, kasih baginda Muhammad Rasul Allah salallahu alaihi wasallam sering menterharukan aku. ya Rasulullah, I know & believe you love me lots. I try to follow your way and do my best to leave my live as you thought me.I pray to be close to you...on that day and see you smile when you see me. peace be upon you beloved =,)


No comments: