Monday, November 22, 2010

Hadis-hadis Pilihan vol 1 : Beza Mukmin dengan Munafik

Assalamualaikum brothers & sisters,
Syukur alhamdulillah...pada 14 Zulhijjah 1431 / 21 nov 2010 lalu aku diberi kesempatan oleh Allah untuk menghadiri Kuliah Hadith Sahih Bukhari Pengajian Thibbun Nabawi yang diadakan di HPA International Center, Shah Alam. kuliah sehari itu mengupas hadis-hadis yang terdapat di dalam buku "106 Hadis Pengubatan nabi Dari Soleh Imam al-Bukhari (Terjemahan & Ulasan)" oleh Ustaz Ahmad Adnan B. Fadzil iaitu Mudir MANHAL-HPA.

Kali ini aku nak share 2 hadis terpilih melalui buku ini untuk kita fikir-fikirkan bersama sabda mulia Rasulullah salallahu 'alaihi wassallam ini...insha Allah.

Dari Ka'ab -radhiyallahu 'anhu menceritakan Nabi -sallallahu 'alaihi wassallam bersabda: "Perumpaan seorang mukmin adalah seperti batang pohon yang baru tumbuh (yang masih liut-pent.). Apabila ia ditiup angin kencang, sekali ia condong dan sekali ia kembali tegak. Adapun orang munafik, ia umpama ia seperti batang poko arzah yang awalnya tetap tegak apabila dipukul angin kencang, namun akhirnya tercabut sekaligus". (soheh al-Bukhari, kitab al-Mardha)



Dari Abu Hurairah -radhiyallahu 'anhu menceritakan Rasulullah -sallallahu 'alaihi wassallam bersabda: "Perumpaan seorang mukmin adalah batang pohon yang baru tumbuh (yang masih liut-pent.) di mana bila dipukul angin, ia condong, namun bila angin reda, ia kembali tegak. Begitulah seorang mukmin yang condong ketika diuji (namun setelah reda ujian, ia kembali teguh-pent.). Adapun orang berdosa, ia seperti batang pokok arzah yang keras dan tetap lurus (bila dipukul angin-pent.) hinggalah ia dipatahkan Allah apabila Ia mengkehendakinya". (soheh al-Bukhari, kitab al-Mardha)

*pent.-penterjemah.

Ulasan kedua hadis ini:

  1. Maksud perumpamaan hadis di atas ialah, orang yang beriman kehidupannya berlegar anatara suka dan duka, kesenangan dan ujian, sihat dan sakit di mana ia meyakini semuanya adalah takdir Allah dan ia hadapinya dengan syukur dan sabar dan tidak pernah putus asa, ibarat pokok yang batangnya liut apabila dipukul ribut ia melentur mengikut arah angin, namun tidak patah sama sekali. Bila angin reda, ia kembali tegak lurus.
  2. Berbeza dengan orang kafir di mana hidupnya penuh dengan kesenangan dan jarang ia diuji oleh Allah hinggalah bila sekali diuji terus ia tersungkur. Semasa hayatnya dia tidak pernah susah kerana kesusahan untuknya dihimpun oleh Allah bagi ia rasai sekaligus ketika hendak mati. (Rujuk: al-Karmani)
Picture credit to : http://www.boston.com/bigpicture/2010/11/hajj_2010.html?ref=nf

No comments: