Thursday, October 21, 2010

Selamatkan Jiwa : Maher Zain vol 2

Salam readers,

All praises to Allah,all praises to Allah...Dia Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang mengurniakan segala nikmat yang tidak terhitung ini.syukur alhamdulillah kerana aku di antara hamba Nya yang terpilih untuk menghadiri Save The Soul-Maher Zain showcase yang telah berlangsung dengan penuh kerahmatan Nya di auditorium MBSA pada 15 oktober 2010 yang lalu.actually showcase ni dua malam iaitu 14 & 15 okt. Maka di sini aku nak berkongsi gambar2 yang sempat aku capture juga dengan baby D60 sewaktu persembahan akhi Maher ini.8 lagu bertenaga yang dipersembahkan malam tu, Allah Kiya Karo,Ya Nabi Salam Alaika,Hold My Hand,Always Be There,For The Rest of My Life,Barakallah,The Chosen One dan pastinya Insha Allah.memang tak terasa ,alih2 dah habis kelapan2 lagu akhi Maher nyanyi.penguasaan pentasnya sungguh mantap,sgt friendly dengan audiens,happening,chill sangat,suara tak yah cakap la...fiuuh.....

harga RM 150 untuk konsert ini takternilai dengan persembahan malam tu.no miming,totally live.lagu-lagu yang dia bawa...masha Allah.moment yang paling aku suka bila berselawat bersama dengan akhi Maher melalui Ya Nabi Salam Alaika.malam itu bergema auditorium dengan segala puji-pujian kepada Allah dan baginda Rasulullah s.a.w.terasa ketenangan dan kerahmatan dalam suasana yang sememangnya meriah. gambar atas dan bawah ini bermaksud Allah is only One dan bila dia buat sign mcm ni teringat setiap kali kita duduk semasa solat untuk membaca atahiya...asyhadualla illahaillah.

dari segi teknikalnya aku sangat menyukai LX (lighting) dan audionya.LXnya sangat cantik dan sesuai dalam setiap lagu-lagu yang dibawa oleh akhi Maher.gandingan warna-warna yang tidak menyakitkan mata.live instrumen yg berganding dengan basic minus one juga menaikkan mood penonton malam itu.antara moments yang best sangat2 bila akhi Maher minta kids naik ke pentas untuk together nyanyi lagu Insha Allah...kedengarannya seperti biasa2 sahaja,but it was brilliant idea.waktu tu memang fun habis and then bila akhi Fairuz menyerahkan buku Voice of Hearts di akhir persembahan malam itu.kenapa?sebab dalam buku tu juga terkandung voice of heart aku untuk akhi Maher.


really feel so close with Allah & akhi Maher.sememangnya ini pengalaman pertama kali dalam hidup aku menghadiri yang diketagorikan dalam konsert tetapi terasa di bawah lembayung rahmat dan keberkatan Nya.secara tak langsung,sepanjang showcase ini akhi menunjukkan contoh yang sungguh baik yg ada dalam dirinya.perkataan2 bismillah,alhamdulillah,masha Allah,insha Allah tak lekang dari sebutannya.sikapnya yang terbuka dan sporting, dia tiada sikap hipokrit yang ada pada artis lain bila dah bajet diri dia tu dah femes kan...


apa yang utama bukan sisi fizikal pemilik nama Maher Zain ini tetapi lagu-lagu serta hasil buah fikirannya yang kreatif ini yang mampu menyelamatkan jiwa ini.yang menjadikan diri aku memikirkan kembali fungsi aku di dunia ini,melihat alam dengan membuka mata,hati dan fikiran,menjadikan sentiasa berterima kasih kepada Allah kerana sentiasa bersama aku.sedar bahawa Rasulullah adalah yang terpilih dan mesti dijadikan contoh.menyesal dan rasa dibangkitkan kerana aku banyak tertipu dengan diri sendiri dan keadaan sekeliling.keyakinan aku semakin menebal kerana sedar Allah adalah tempat kebergantungan aku.aku mula menyesali kesalahan aku meninggalkan bacaan dan penghayatan al Quran.bacaan yassin seminggu sekali tidak cukup untuk mengatakan pegangan aku ialah al Quran.

sedar bahawa bumi ini indah dengan ciptaanNya yang tiada tandingannya,melihat kejadian bulan,matahari alam sekitar dengan penuh rasa syukur dan rendah hati.sesungguhnya mengalir air mata ini bila menyelusuri lagu-lagunya sambil muhasabah diri ini yang penuh titik2 hitam yang mengotorkan hati.masa showcase ni juga akhi Maher ada share sepotong lirik lagu yang bakal dimuatkan untuk 2nd albumnya yang dalam kefahaman aku : kita hidup ini hanya ada satu tujuan iaitu Jannah,siapa pun kita di dunia ini kita akan kembali kepada Allah juga,kita tak boleh take for the granted dgn apa yg kita ada sekarang.bila dengar dia cakap,memang tak sabar untuk menantikan da'wah2akhi Maher yg seterusnya."make a du'a..."

sesungguhnya,segala puji-pujian dan kesyukuran khas untuk Allah dan selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah salallah hulaihiwasalam,peace be upon the massenger the chosen one.keterujaan aku untuk bertemu Allah & Rasulullah semakin membuak2.aku berdoa semoga aku dapat bersiap-siap selengkap yang mungkin untuk bertemu Tuhan yang memberi pinjaman nafas ini,yang mengalirkan darah dalam setiap sel2 dalam badan aku,yang mengerakkan tulang2 ini untuk hidup di atas bumi hak Nya,yang memberikan deria2 bagi aku merasa nikmat Nya.yang memberi aku akal untuk berfikir tentang kejadian Nya.
Terima kasih Allah kerana mengurniakan aku dan kita semua manusia yang nama asalnya Maher el Zain ini.biarpun hampir 3 tahun yg lalu dia pernah tersasar dari jalan hakiki tapi Allah menunjukkan jalan untuknya,lagu2 nya bukan diinspirasikan daripada mana2 idola lain tetapi inspirasi dari dirinya sendiri,pengalamannya dan rasa hatinya sediri.subhanallah...may Allah bless him,wife and his whole life.amen...

No comments: